Problemer med modtagelsen?

Omlægningen af TV kanalerne er færdig og du skal derfor kunne søge både de digitale og analoge kanaler ind på dit fjernsyn. Hvis du er i tvivl om hvordan du søger de digitale kanaler ind, kan du følge denne guide. Hvis du fortsat oplever problemer med modtagelsen bedes du se nedenstående.

På trods af at omlægningen er færdig, får vi i øjeblikket mange henvendelser fra medlemmer der har problemer med at modtage de digitale og analoge TV kanaler. Dette kan både være fordi at fjernsynet skriver dårligt signal ved alle kanaler eller at kanalerne pixelerer.

På grund af omlægningen og indførslen af mellempakken, er alle kanaler i fuldpakken flyttet til en højere frekvens. Herudover er der ændret på den måde at det digitale signal sendes ud på. Der skal kort sagt sendes mere på den samme plads. Dette er en konsekvens af de mange ekstra HD kanaler der er kommet til efter den 4. januar. Alt dette medfører, at der stilles større krav til din antenneinstallation end tidligere.

Selve signalet der bliver leveret til boligen fejler derfor med stor sandsynlighed ikke noget. Det er den private installation der først skal ses efter, hvis der opleves problemer. Det er derfor vigtigt at benytte HF tætte stik og kabler. Hvis man ikke gør dette, kan det medføre problemer med modtagelsen. For medlemmer der har opsat fordelere uden forstærkere, kan det blive nødvendigt at forstærke signalet op, inden det bliver delt ud. Vi anbefaler at man tjekker ens antenneudstyr i forhold til vores guide under TV/Radio support. Herudover anbefaler vi, at man tjekker om der er kommet ny software til ens fjernsyn. Hvis du har problemer kan det nemlig skyldes fejl i den nuværende software på fjernsynet.

Vi gør opmærksom på, at det til enhver tid er medlemmets ansvar, at installationen efterfølgende afleveringspunktet er udført korrekt og opfylder GVD Antenneforenings retningslinjer.

Til medlemmet der ønsker flere teknikske detaljer, kan vi henvise til AFO’s vejledning for Kabel TV i hus installationer. Du kan finde guiden ved at trykke her.
Herudover kan denne side være behjælpelig med installationsvejledning i form af filmklip.

Hvis man ikke selv kan finde frem til hvor problemet ligger, kan man bestille et kontrol af signalet i den interne antenneinstallation, ved at kontakte kontoret. Det koster 299 DKK inkl. moms og kørsel at få udført et kontrol af signalet.

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.